UPD: Min kamerautrustning

2014-10-27 | 12:03:00 | Linn
Eftersom det var ett tag sedan jag gjorde mitt förra inlägg om min kamerautrustning så kände jag att det var dags för en uppdatering av den nu. Jag har ju köpt och fått lite nya saker sedan förra gången. 
Jag fotar iallafall med min Nikon D5200 som jag köpte i mitten av september typ. Har även ett Nikon D3100 kamerahus, då det var den jag fotade med innan. Båda är riktigt bra kameror, men jag måste ju ändå självklart säga att min D5200är mycket bättre. Älskar den verkligen. 
AF-S DX Nikkor 18-55mm 1:3.5-5.6G VR Lens. Detta är första det objektivet jag fick (de följde ju med kameran) Tycker inte om det så värst mycket. Den har inte en så fantastisk bländare och zoomen är så ''liten'' så att de känns onödigt att de ens finns haha. Men det funkar till en början och absolut för nybörjare!
Nikon Nikkor AF-S 50mm f/1.8G. Detta är det andra objektivet som jag införskaffade mig förra juni (??) Jag bokstavligen älskar detta objektivet. Bländaren ger en fantastisk oskärpa och jag använder detta objektivet hela tiden. Det är litet och lätt att använda och jag rekomenderar detta starkt då det är ett grymt objektiv (enligt mig), om ni är ute efter ett nytt objektiv så tycker jag verkligen ni ska satsa på detta!!
Tamron 70-200/2,8 Di IF Macro. Detta är det senaste objektivet jag köpte och jag måste säga att det förvånade mig väldigt mycket. Trodde inte at det skulle vara så pass bra som det faktiskt är. Jag köpte det i första hand för att fota på fotbollsmatcher, men även till att fota typ fjärilar och sådant som man inte kan komma så nära. Det funkar jättebra till fotbollsfotograferingen..Det är dock lite tungt, men det är ju så ett 70-200mm ska vara. Den höga bländaren ger även här en mycket fin bokeh i bilderna, vilket är kanon.
Andersson SLR fjärrkontroll. Detta är ju typ den mest underbaraste saken som har uppfunnits (efter kameror då). Riktigt bra när man ska fota tillexempel vattenfall, bilder med kompisar, självporträtt osv. När man inte orkar springa fram och tillbaka för att trycka på kameran och när man behöver vara still en längre stund (pga typ slutartiden är så kort). 
 

Den högra kontrollen vet jag inte riktigt vad den heter. Men det är en sådan som jag använde till min D3100 då den inte har inbyggd IR eller något.. Är inte så insatt, och den är inte så speciellt bra heller för den delen...

Close-up +4 och +10. Dessa använder jag knappt längre då jag har mitt 70-200mm objektiv nu. Men innan använde jag de rätt ofta när jag ville fota tillexempel blommor närmare eller komma närmare olika detaljer. Det är rätt svårt att lära sig hur man använder dom, men när man väl får in tekniken så är dom rätt användbara!

Motljusskydd. Har ett till mitt 50mm objektiv och ett till min 70-200mm. Har de på objektiven ungefär hela tiden. Funkar bra och få bort för mycket solljus som annars skulle komma in i kameran.

 

Hama star 62 (tror det heter så). Även detta är en riktigt bra och praktiskt sak till fotograferandet. Tycker nästan att ett stativ är något av de man ska köpa först (efter kameran). För det är verkligen användbart, även om man kanske inte kan tro det i början.
 
Reflexskärm 5 i 1 110cm. Det är inte förrän nu på senaste tiden som jag har börjat använda reflexskärmen. Jag har inte riktigt förstått hur man ska använda dom riktigt förrän nu. Det var för någon vecka sedan som jag bestämde mig för att, nu jäklar ska jag lära mig detta.. och WOW! Vilken skillnad det är... ska försöka visa er i ett annat inlägg..
 

Utöver detta har jag en massa sladdar, en kameraväska, olika storlekar på minneskort, ett enbensstativ, två laddare, två batteri, star-filter och UVfilter!

Postat av: Daniella 🌙

har du tips på en bra nybörjarkamera? min har gått sönder (objektivet) och är ändå sugen på en nikon.

Svar: D3200! <3
Linn [HOBBYFOTOGRAF] ♡

2014-10-27 | 14:07:00
Hemsida: http://vapenbroder.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: