Semlor - Recept

2016-02-02 | 13:44:00 | Recept
Ingredienser:
50 g jäst
100 g margarin/smör
3 dl mjölk
1/2 tsk salt
1 dl socker
1 ägg
1/2 tsk hjortronssalt
ca 1 liter vetermjöl
 
Börja med att smula ner jästen i en bunke och smält sedan smöret. Häll i mjölken i smöret och låt det sjunka tills det är fingervarmt (37 grader). Häll detta över jästen och rör om tills jästen har löst upp sig, sedan har du i saltet, sockret och ägget. Blanda sedan ner hjortronsaltet och mjölet. Jag kan inte riktigt säga hur mycket mjöl jag använde men jag har ett svagt minne av att det var mer än en liter iallafall, jag häller i och blandar runt tills degen inte fastnar på fingrarna längre - alltså tills den inte är kladdig längre. Här efter låter du degen jäsa i ungefär 30 minuter.
 
När degen har jäst så är det dags att arbeta den smidig för att sedan börja göra bullarna. Jag gjorde ganska små då mamma och pappa hellre vill ha små än för stora semlor, man gör givetvis helt som man själv vill. Låt de sedan jäsa under en bakduk i 40 minuter. Under tiden kan du börja värma upp ugnen till 250 grader. Pensla bullarna med ett vispat ägg och grädda de sedan i ugnen i cirka 10 minuter. 
 
Bullarna måste svalna innan du kan börja fylla dom med det du vill. Vi har mandelmassa och grädde i vissa och i de andra har vi grädde som vi blandat med vaniljsocker för att få en annan smak än bara grädde. Ett bra alternativ om det är någon som inte gillar mandelmassa eller helt enkelt inte tål det!
 
När du ska göra semlorna så skär du först av ett lock och sedan gröper du ur bullarna så det finns plats för fyllningen. Blanda mandelmassan/vaniljgrädden med det ni har gröpt ur och lägg sedan i de i bullarna igen. Spritsa på lite vispad grädde över och lägg på locken. Sikta över florsocker aaaaand it's done!
 

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: